Piše: Relja Dereta (Blog o socijalnom uključivanju)
Kao i mnogo puta do tada, i ovaj seminar sam započeo sa pitanjem “Ok, koliko vas realno ima pojma zašto je ovde, a koliko vas je došlo jer je pušteno sa časa?”
Smeh koji je usledio je bio jasan odgovor. Kao i mnogo puta do tada, i na ovaj seminar su učenici došli zato što im je profesor otprilike rekao: “E javili su mi iz opštine da ima nešto o aktivizmu, ajde ti si fino dete i stalno ideš po tim nekim treninzima, idi da predstavljaš našu školu”.
Dosta vremena sam mislio da je najbolje rešenje prosto prihvatiti tu realnost i raditi sa onime što imaš ispred sebe: iako verujem da srednjoškolci imaju veliki kapacitet i želju za aktivizam, mora se računati na to da će im profesori često neprecizno preneti o čemu se radi na programu, da većinu njih jednostavno ne interesuje tema i da zato nije nimalo čudno da od preko 40 učenika na uvodnom predavanju nakon par nedelja ostalo svega dvoje ili troje redovnih.
Dakle, prihvatiti i izvući najviše iz datih okolnosti – iz ovog stava je proisteklo i ono uvodno pitanje koje bi uvek napravilo dobru atmosferu i makar malo poštovanja od strane učenika. Jer, više nisam neki tamo suvoparni, naivni predavač, već neko ko kapira šta se zbiva.
Osim što nisam kapirao šta se zbiva, a to je da sam iz nerazmišljanja i inercije pristao na jedan nefunkcionalan sistem nalaženja srednjoškolaca-polaznika za seminare. Može se tu tražiti odgovornost i kod ljudi iz opštine koji rade po ustaljenom pristupu, i kod profesora koji odokativno biraju učenike, pa i kod učenika koji narušavaju rad seminara jer su došli da ne bi bili u školi. Međutim, sve je to posledica okvira koji smo mi, to jest ja, zadali – da polaznike za seminar treba tražiti slanjem dopisa školama.
Kada smo u opštini planirali naredni seminar, nikako nismo želeli da ponovimo ovu grešku. Trebalo je da radimo trening o aktivizmu grupi učenika najmanje jednom nedeljno, pola godine, i niko nije želeo da se nakon dve nedelje dvocifrena grupa svede na par ljudi.
Šta smo uradili? Postavili smo sebi pitanje – kako da dopremo do što većeg broja učenika i što neposrednije im predstavimo projekat, to jest kako da nađemo zaista zainteresovane polaznike za seminar?
Rešenje je brzo usledilo: U svakoj školi na opštini smo zakazali po jednu prezentaciju projekta, i zamolili smo nadležne da na prezentacije dovedu što veći broj učenika. Ovo bi značilo da je najmanje jedno odeljenje, a neretko dva prisustvovalo svakoj prezentaciji, što na deset škola na opštini znači da je između 300-500 učenika imalo priliku da neposredno sazna o našem projektu. Sada smo projekat predstavljali grupama u kojima su bili i odlikaši i jedva dovoljni i fenseri i rokeri i popularni i alternativci i apsolutno svaki tip učenika koji možete da zamislite. I iako su se na prezentaciji pojavljivali bez ideje o čemu se radi, to je bilo okej, jer je sada bila daleko veća verovatnoća da će se iz tolikog broja učenika prijaviti dovoljan broj zaista zainteresovanih.
(…)
Vlada Republike Srbije
                        
							
 
            
 
            
 
            
        




 pdf [3 MB]
Napiši komentar