Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Međunarodni dan mladih – „Transformišimo obrazovanje“

Objavljeno 12.08.2019.

Međunarodni dan mladih 2019. - logoU zemljama širom sveta 12. avgusta obeležava se Međunarodni dan mladih. Pod sloganom „Transformišimo obrazovanje“, Ujedinjene nacije (UN) ove godine na Dan mladih nastoje da ukažu na značaj jednakosti i inkluzivnosti u obrazovanju, ali i na važnost učešća mladih u procesu transformacije obrazovanja.

Kako UN ističe, u zemljama sa niskim primanjima samo 10% ljudi je završilo srednjoškolsko obrazovanje, 40% globalne populacije nisu učeni na jeziku koji govore ili ga ne razumeju u potpunosti, a preko 75% mladih izbeglica srednjoškolskog uzrasta ne pohađa školu. Najzad, mladi ljudi sa invaliditetom, mlade žene, mladi koji pripadaju osetljivim grupama nalaze se u nepovoljnom položaju kada je reč o pristupu obrazovanju koje bi poštovalo njihove različite potrebe i sposobnosti.

Obrazovanje zauzima posebno mesto u Ciljevima održivog razvoja –  Cilj 4: Obezbediti inkluzivno i pravedno kvalitetno obrazovanje i promovisati mogućnosti celoživotnog učenja za sve, ali je direktno povezano i sa svim ostalim ciljevima, posebno sa ciljevima koji se odnose na smanjenje siromaštva, nejednakosti, rodnu ravnopravnost, dostojanstven rad i ekonomski rast, kao i dobro zdravlje.

Investiranjem u obrazovanje mladih podižu se njihovi kapaciteti za dalji razvoj, ostvarivanje društvenih ulogа, socijalih inovacija, kao i potpunu participaciju u razvoju društva, smanjenju siromaštva i nejednakosti. Prema UNESCO-voj definiciji mladi su ljudi između 15. i 24. godine starosti i njih je 1,8 milijardi na svetu. UN Strategija za mlade „Mladi 2030“ prepoznaje kapacitete ove populacije za pozitivne promene u svetu, ali i izazove sa kojima se suočavaju na putu ostvarenja svojih punih potencijala.

Obrazovna statistika u Republici Srbiji

U Srbiji je stopa završavanja osnovne škole visoka i u 2018. godini je iznosila 97%. Prema podacima iz Trećeg nacionalnog izveštaja o socijalnom uključivanju i smanjenju siromaštva, i dalje imamo učenike i učenice koji odustaju od redovnog osnovnog školovanja i oni su najčešće iz marginalizovanih grupa (Romi). Nalazi Istraživanja višestrukih pokazatelja 2014 i Srbija – romska naselja Istraživanje višestrukih pokazatelja 2014 (MICS5)  govore da procenat dece iz romskih naselja koja završe osnovnu školu iznosi svega 64%, što je značajno manje u poređenju sa 93% dece iz opšte populacije. Kada je u pitanju srednjoškolsko obrazovanje, podaci ukazuju da među najsiromašnijima srednju školu pohađa svega 74% dece (68,2% dečaka i 83,3% devojčica). Procenat dece iz romskih naselja koja pohađaju srednju školu je 21,6%, odnosno svega 14,9% devojčica i 28% dečaka.

Obuhvat mladih u Srbiji uzrasta od 19 do 24 godine visokim obrazovanjem iznosi 39%. Iako je to značajan pomak u odnosu na ranije godine, zabrinjava podatak da je stopa završavanja visokog obrazovanja izuzetno niska. U populaciji starosti od 19 do 24 godine stopa završavanja 2016. godine iznosila je samo 3,7%, dok je za populaciju starosti od 22 do 30 godina bila neznatno viša, odnosno 4,5%.

Prema Izveštaju Evropske komisije o napretku Republike Srbije na putu u EU za 2019. godinu, u oblasti obrazovanja istaknuto je da bi i dalje trebalo raditi na obezbeđivanju uslova za ostvarivanje dečjih prava, inkluzivnosti i desegregacije.

Kako pokazuju nalazi istraživanja Fondacije Fridrih Ebert, mladi višeg društveno-ekonomskog položaja su obrazovaniji, imaju veće obrazovne aspiracije i bolji prosek ocena. Društveno-ekonomski položaj u ogromnoj meri određuje šanse za sticanje fakultetske diplome, što stvara nejednake uslove i neravnopravan pristup obrazovanju. Prema istraživanju, većina mladih je zadovoljna sistemom obrazovanja, ali oni i dalje smatraju da obrazovanje nije dovoljno usklađeno sa svetom rada.

U svetu koji se neprestano menja, u svetlu četvrte industrijske revolucije, mladima je još izazovnije da nađu svoje mesto i steknu znanja i veštine koje mogu da prate ove promene. U okviru Izveštaja Evropske komisije o Jedinstvenom digitalnom tržištu  istaknuto je da 44% građana EU i dalje ne poseduje osnovne digitalne veštine koje su im neophodne za uspeh u društvu u kom je digitalizacija u usponu. Zadatak odraslih je da mlade ljude aktivno uključe u društveni i politički život, da im pruže adekvatno obrazovanje, znanja i veštine potrebne za  tržište rada, pogotovo na poljima koja zbog industrijskih promena dovode do nestajanja poslova. Najvažniji zadatak koji je pred nama je da smanjimo jaz između opšte populacije i osetljivih grupa, koji je usled globalnih promena sve veći. Investiranje u inkluzivno, pravedno i ravnopravno obrazovanje je za svaku zemlju investiranje u društveni i ekonomski razvoj.

U oblasti obrazovanja Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva u svom radu nastoji da pruži podršku mladima ljudima. Tim podržava mlade istraživače na početku karijere da doprinesu kreiranju politika u obrazovanju koje su zasnovane na podacima. Jedan od istraživačkih radova u nedavno objavljenom zborniku fokusiran je na analizu ponude i potražnje na tržištu rada za mlade sa srednjim stručnim obrazovanjem. Takođe, Tim aktivno učestvuje u izradi strateških, zakonskih i podzakonskih akata i pruža podršku resornim ministarstvima kako bi politike za mlade bile inkluzivnije, u cilju povećanja dostupnosti predškolskog i osnovnog obrazovanja deci, mladima i odraslima iz osetljivih grupa. U okviru Bloga o socijalnom uključivanju, mladi iz romske zajednice podelili su svoja iskustva i izazove u procesu obrazovanja zbog kojih su se osećali neravnopravno u odnosu na svoje vršnjake/inje.

Korisne publikacije

 

Komentari

 
1

 Podeli

Komentari

  • MladGrad Objavljeno August 17, 2019 8:50 pm

    Svakako broj mladih sa visokim obrazovanjem raste iz godine u godinu, ali treba obratiti na kvalitet kadrova koji zarsavaju pomenute vise skole i fakltete. Pored kvantiteta vazan je i kvalitet, odnosno kako zadrzati mlade u Srbiji.

  • Napiši komentar

    Unesite komentar


    Ime


    e-mail


    website


    Povezane vesti

    Bilten o socijalnom uključivanju

    Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

    Aktuelnosti > <

    Kalkulator socijalnih davanja

    Blog > <

    Aktuelni dokumenti > <

    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
    Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
    SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
    Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
    Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
    E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
    Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
    Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
    Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
    Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
    Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
    Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
    Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
    Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
    Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]