Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Slova i brojeve naučili uz pomoć studenata

Objavljeno 07.11.2012.

Odrasli Romi, njih 33, sada su ponosni jer znaju da se potpišu, ispune uplatnicu, ček...

Odrasli Romi, njih 33, sada su ponosni jer znaju da se potpišu, ispune uplatnicu, ček…

U okviru projekta Građanskih inicijativa, koji nastavlja sled onog koji je započeo Grad Beograd, tridesetak odraslih Roma iz naselja Mali Leskovac na Mirijevskom brdu u Beogradu naučilo je da čita i piše, čime su stekli uslov za dobijanje sertifikata o funkcionalnoj pismenosti.

Prema procenama Nacionalnog saveta Roma, u Srbiji živi između 600.000 i 700.000 Roma. Tokom prethodnih šest meseci, studentkinje fakulteta Beogradskog univerziteta dolazile su u Mali Leskovac – jedno od 600 romskih naselja u čitavoj državi – dva puta nedeljno, kako bi obučavale odrasle Rome slovima i brojevima.

Projekat „Opismenjavanje odraslih Roma i Romkinja” organizovala je nevladina organizacija Građanske inicijative, kao nastavak programa koji je prošle godine Grad Beograd pokrenuo za raseljene stanovnike nehigijenskih naselja ispod mosta Gazela.

Jasmina Petrović, jedna od desetak predavača i studentkinja Filološkog fakulteta, smera Srpska književnost i jezik, prvo iskustvo u radu sa odraslima stekla je podučavajući odrasle  Rome raseljene u Barajevo. Zato joj je rad u Malom Leskovcu bio poznat.

– Časove pisanja i čitanja prilagođavale smo nivou znanja polaznika. Neki su, na primer, znali da koriste samo ćirilicu; drugi latinicu. Pojedincima je bilo teško da savladaju pisana slova, prepričava Jasmina.

Predavači su bile studentkinje, njih desetak sa fakulteta Beogradskog univerziteta

Predavači su bile studentkinje, njih desetak sa fakulteta Beogradskog univerziteta

Pre početka projekta, u martu 2012. godine, svi predavači su prošli ubrzanu obuku kako  bi što bolje obavljali posao, a među koleginicama sa njenog  fakulteta – Olivere Lazarević, Milice Pokrajac i Bojane Božić – našla se i studentkinja Saobraćajnog fakulteta Andrea Vraneš.

– Za projekat sam čula od prijateljice. Bez obzira što  sam potpuno druge struke, želela sam da  pomognem ovim ljudima. Iskustvo koje smo stekle – neprocenjivo je. A znanja za njih takođe,  mnogo će im olakšati svakodnevni život.

Najstariji polaznik je imao 49 godina, a najmlađi 18. Uvek kada bi stigle u naselje, dolazila bi deca koja idu u školu i pitala da li i ona mogu da budu na čas, kažu u glas dve nastavnice.

– Dešavalo se, na primer, da sa jednim polaznikom  prolazim kroz sabiranje i oduzimanje brojeva do 20. Onda uočim da on ne zna da gleda na sat. Sada  je i to savladao, ponosna je Andrea.

Studentkinje su bile angažovane kao predavači tokom šest meseci, a zauzvrat su dobile stipendije za tekuću školsku godinu, dok su odrasli Romi, kako kažu, sada mnogo ponosniji, jer znaju da se potpišu, ispune uplatnicu, ček…

Početkom septembra polagali su test i nakon uspešnog prolaska dobili su sertifikat o funkcionalnoj pismenosti.

Šestomesečna „školica” održavana je u potkrovlju jedne poludovršene kuće u naselju Mali Leskovac

Šestomesečna „školica” održavana je u potkrovlju jedne poludovršene kuće u naselju Mali Leskovac

Cilj projekta je osnaživanje Roma osnovnim znanjima . Stečeno će im svakako pomoći da postanu samostalniji u društvu, lakše pronađu posao i tako obezbede sebi bolje uslove života, kažu  u Građanskim inicijativama.

Osim što su prilagođavali gradivo prema  postojećem znanju 33 polaznika,  studentkinje-predavači imale su razumevanje za umor ili izostanak.

– Svi oni rade teške poslove. Ili su fizički radnici ili rade  kao prodavci na pijacama. Međutim, trudili su se da minimalno izostaju. Čak bi dolazili da se jave ukoliko ne mogu da dođu, pojašnjava Jasmina.

Jedan od  najredovnijih bio je Erdžan Beriša. Zaposlen je u Gradskoj čistoći i, kako kaže, u školu nije išao redovno, pa je stigao samo do šestog razreda.

– Priznajem da sam pogrešio. Znam da pišem i čitam, ali polako, i pisana slova nisam savladao. Sve nastavnice su bile super. Zvali smo ih po i menu, jer kad dođu svih pet, a neko od nas pozove „ Nastavnice!”, sve se okrenu  i dođu da pomognu, kaže uz osmeh momak koji je tek ove godine stekao ličnu kartu. Živi sa roditeljima i  kaže da su oni bili mnogo srećni kada im je rekao da će ići na časove.

– Sad mi je mnogo lakše. A za časove sam čuo od druga Ceni Demiraja. I on se upisao. Propustili smo samo nekoliko prvih, dok nismo saznali. Posle smo dolazili redovno.

Opismenjavanje RomaTest je položio iz prve, a sredinom septembra došao je na  dodatno polaganje da pruži podršku komšijama Besimu i Coli Nedžadu koji nisu mogli zbog posla da polažu prvi test.

Na zidovima sobe u potkrovlju nedovršene kuće u Ulici Mirijevsko brdo školske klupe su već raspremljene, ali su ostali panoi i plakati koje su ispisivali sami polaznici. Materijal – sveske, olovke, radne sveske – dobijen je iz Građanskih  inicijativa. Finansijer projekta je  bio Internacionalni klub žena koji okuplja supruge stranih ambasadora i diplomata u Srbiji.

Međutim, zanimljivo je da nije bilo Romkinja koje bi se odazvale da nauče azbuku i osnove čitanja i pisanja, što govori o njihovoj još uvek podređenoj ulozi. Iz Građanskih inicijativa kažu da su imali dobru saradnju sa lokalnom samoupravom – Opštinom Palilula.

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Earlier
SIPRU_BLog
Jedan od ključnih zadataka nastavnika posle višedecenijskog rada u osnovnoj školi je da uklope iskustvo sa novinama koje se javljaju [...]
čet, dec 02, 2021
Source: Inkluzija blog
Stefan Lazarević
U svojim dosadašnjim tekstovima nisam pisao o svom detinjstvu i mislim da bi vam možda bilo zanimljivo da pročitate o [...]
sri, dec 01, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Za šest meseci života na Sardiniji imala sam prilike da pričam sa ljudima iz različitih struka i uverim se kako [...]
pon, nov 29, 2021
Source: Inkluzija blog
Valentina Lepojević
Politika me ne interesuje – kako? Ja sam apolitičan/na – šta to znači? Ove rečenice neretko čujem. Dosta sam promišljala i došla [...]
pet, nov 26, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
U društvenim naukama već decenijama primetno je interesovanje za proučavanje generacijskih specifičnosti. Kompleksna međudelovanja ekonomskih, političkih i tehnoloških faktora oblikuje [...]
čet, nov 25, 2021
Source: Inkluzija blog

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj LGBTI osoba
Novembar, 2021 arrow right pdf [164 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj žena i rodna ravnopravnost
Novembar, 2021 arrow right pdf [977 KB]
Analiza dugotrajnog siromaštva u Republici Srbiji
Novembar, 2021 arrow right pdf [10 MB]
Strategija za rodnu ravnopravnost za period od 2021. do 2030. godine
Oktobar, 2021 arrow right docx [705 KB]
Indeks rodne ravnopravnosti u Republici Srbiji 2021.
Oktobar, 2021 arrow right pdf [12 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba sa invaliditetom
Oktobar, 2021 arrow right pdf [194 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj Roma i Romkinja
Septembar, 2021 arrow right pdf [182 KB]
Neaktivnost na tržištu rada u Republici Srbiji
August, 2021 arrow right pdf [1 MB]
Strategija zapošljavanja u Republici Srbiji za period od 2021. do 2026. godine
August, 2021 arrow right pdf [6 MB]