Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije je u okviru prograna Znanjem do posla (Education to Employment – E2E) sproveo mapiranje trenutnog stanja preduzetništva u Srbiji, sa fokusom na relevantnim dokumentima javnih politika i zakonskog okvira u Republici Srbiji. Analiza normativnog okvira preduzetništva sprovedena je za potrebe aktuelizacije i redizajna Preduzetničkog programa koji sprovodi Nacionalna služba za zapošljavanje (NZS), a ispitani su i stavovi korisnika/ca preduzetničkog Programa koji realizuje NSZ, kao i relevantnih zainteresovanih strana, putem fokus-grupnog ispitivanja, odnosno intervjua. Takođe, komparativna analiza preduzetničkog Programa sa njemu sličnim programima u Srbiji, regionu Zapadnog Balkana i odabranim zemljama EU, omogućava uvid u prednosti i nedostatke preduzetničkog programa koji sprovodi NSZ.
Cilj analize bio je utvrđivanje izvodljivosti i polaznih osnova za digitalizaciju preduzetničkog Programa NSZ-a i njegovu dopunu inovativnim uslugama poput psiho-socijalne podrške, koja bi potencijalno bila pružena korisnicima/ama kao dodatan vid podrške uz postojeće usluge.
Analiza sagledava sva četiri elementa preduzetničkog Programa (informisanje i savetovanje, preduzetnička obuka, mentoring i specijalizovane usluge) i ukazuje da trenutni preduzetnički Program jeste uređen operativnim procedurama, ali da nije dovoljno standardizovan da bi bio digitalizovan. Činjenica da se preduzetnička obuka NSZ-a do sada nije sprovodila u online okruženju, posebno ukazuje na veličinu izazova digitalizacije.
Analiza je pokazala da je preduzetnički Program masovnog karaktera, s obzirom na to da osnovna obuka godišnje obuhvati oko 10.000 polaznika od kojih oko 3.000 stekne pravo na subvenciju za samozapošljavanje. Dužinu preduzetničke obuke je potrebno produžiti na 4 dana kako bi se kvalitet obuke unapredio i obogatio novim sadržajima. Mentorski program je pak skromno postavljen i trebalo bi da otpočne već kroz preduzetničku obuku, a odnos između mentora i korisnika da bude intenzivniji i kvalitetniji. U tom smislu, analizom je utvrđeno da profil trenera i mentora nije adekvatno definisan u pogledu neophodnih kompetencija.
U domenu specijalizovanih obuka pokazuje se da je potrebno sačiniti listu predefinisanih obuka (tema) koje NSZ može da ponudi korisnicima/ama na osnovu statističke značajnosti zahteva iz prethodnih godina. Merenje efekata Programa je oblast koju je potrebno unaprediti redovnim evaluacijama.
Analiza je pokazala da procesu digitalizacije treba da prethodi redizajn osnovne obuke, mentoringa i specijalizovanih obuka. Ova unapređenja zahtevaju između šest meseci i godinu dana naknadne podrške. Digitalizacija postojećeg programa, ukoliko bi ostao uređen na isti način, ne bi dala očekivane efekte na održivost i ranjivost korisnika preduzetničkog programa, zaključeno je u analizi.
Napiši komentar