Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Zvuk kao prostor novih zajednica

Objavljeno 03.12.2021.

SIPRU - uspešne pričeMože li zvuk poticati iz zajednice? Ovo je pitanje kojim se vodi stručni tim muzičke radionice u Školi za osnovno i srednje obrazovanje „Milan Petrović” u Novom Sadu, na čelu sa Žarkom Sebićem. Reč je o školi koja je posvećena obrazovanju učenika i učenica sa invaliditetom. Upoznajući se sa radom ovih umetnika i umetnica, imamo priliku da unapredimo naše poimanje demokratičnosti umetnosti i kulture. Osnovno uverenje na kojem se bazira rad ove muzičke radionice je da su umetnost i učestvovanje u umetnosti osnovna ljudska prava, neotuđiva, pa čak i fundamentalna za naše razumevanje ljudskosti.

Komunalna muzika ili muzika zajednice svoje najrazvijenije lice ima u Ujedinjenom Kraljevstvu. Pored jasne i značajne pozicije u kulturnoj politici zemlje, ovi programi i aktivnosti dostigli su ravnopravno mesto sa ostalim razvojim programima. Možda najznačajniji doprinos ovom polju daju rezultati koji govore da muzika može biti neutralni, stvaralački prostor gde osobe koje su zbog svojih fizičkih, kognitivnih ili različitosti povezanih sa učenjem, svedene na limitiranu vidljivost i učestvovanje u umetničkim procesima društva čiji su članovi i članice.

Muzičku radionicu je, zajedno sa Renatom Koler, krajem 2012. godine u okviru škole osnovao Žarko Sebić, muzičar i aktivista koji je svojim bendom Revolveri devedesetih godina prošlog veka stvarao muziku koja je predstavljala muzičku manifestaciju političkih promena kroz koje je zemlja prolazila. Projektno finansirana, radionica je na početku bila rehabilitativnog i edukativnog karaktera, da bi se vremenom, uz unapređivanje muzičke tehnologije, razvila u izuzetno traženi orkestar pod nazivom Dobri ljudi koji stvara sopstvenu muziku. U okviru muzičke radionice učestvuje oko 25 ljudi, a u orkestru između pet i deset osoba.

Žarko Sebić

Žarko Sebić

O iskustvu učestvovanja posvedočio je Marko Bašica, radnik u radionici za reciklažu elektronskog otpada i glavni pevač orkestra. „Svaki put nešto novo saznam, pobedim tremu, a moram priznati da volim i aplauze”, njegove su reči kojima opisuje kreativne procese i nastupe pred publikom. Danas priznati izvođač raznovrsnog muzičkog repertoara, Marko je sticajem svojih zdravstvenih i životnih okolnosti do svoje osme godine bio neverbalan. Danas, što možemo potvrditi i iz iskustva ovog intervjua, on peva na gotovo 15 svetskih jezika. Kako će se ispostaviti, Marko je apsolutni sluhista.

Marko Bašica

Marko Bašica

U razmatranju specifičnosti kreativnog pristupa razvoju osoba sa invaliditetom, Žarko ističe nove tehnologije i kontinuitet rada. Radionica danas ima možda i najopremljeniji muzički kabinet u regionu. Samo neki od instrumenata koje poseduje i sa kojima radi su Soundbeams, Beams i drugi. Ovi instrumenti se baziraju na senzorskim tehnologiijama ultrazvučnih talasa i za njihovo korišćenje nije potrebno imati muzičko predznanje.

No, razvoj i promene se ne zadržavaju među zidovima same radionice. Marko Đukin, izvođač na različitim instrumentima, pored rada u radionici za izradu sapuna, svoju budućnost vidi u novinarstvu. Mogućnost da za sebe zamislimo nešto drugačije od onoga što nam društvo prema našem socio-ekonomskom statusu nudi, predstavlja ne samo socijalni, već imaginativni skok koji rezultira dugoročnim promenama u zajednici. Slika se u tom kontekstu menja, a naše poimanje ljudskosti usled novih iskustava napreduje.

Marko Đukin

Marko Đukin

Pristup najnovijoj inkluzivnoj tehnologiji, ističe Žarko, ne bi bio dovoljan da radionica ne neguje konstantnu saradnju sa spoljnim saradnicima iz različitih umetničkih disciplina. Iako oni dolaze da nešto od učesnika i voditelja radionice nauče, Žarko kaže da i sama radionica kroz takav protok znanja, veština i novih perspektiva na kreativni proces, napreduje i razvija se. Kao jednu od takvih aktivnosti ističe saradnju sa Džez festivalom u Novom Sadu i njihovom perkusionističkom radionicom, koja ne samo da rezultira nastupima, već i obogaćuje same kreativne procese u radionici novosadske škole „Milan Petrović”.

Nastupi su samo jedan način diversifikacije socijalizacije osoba koje sticajem okolnosti nemaju previše prilika za nju. Za većinu učesnika/ca muzičke radionice dan izgleda isto – vreme provode kod kuće i u školi, odnosno na radionicama. Prilike za muzički nastup su prilike za upoznavanje novih predela, novih ljudi kao i za deljenje umetnosti.

Budućnost rada i razvoja ove muzičke radionice zavisiće, prema Žarkovim rečima, između ostalog i od konstantnog usavršavanja procesa i tehnologije u muzičkom kabinetu. Naredni ciljevi razvoja su nabavka novih instrumenata, među njima i muzičkih rukavica, zatim povećanje broja učesnika i učesnica, a i proširivanje repertoara orkestra.

Kao što i sama misija radionice glasi – da su umetnost i kultura osnovna ljudska prava, tako i rad ove radionice može da nas poduči da imamo odgovornost kreiranja prilika za susrete i zajedništvo sa svim članovima i članicama društva u kojem živimo. Prema Žarkovim rečima, suština promene je da naši susreti nisu specijalna prilika, već deo života. Ono što, po svemu sudeći, takođe sledi je da samo uključivanjem celih zajednica možemo unaprediti do sada ekskluzivne stvaralačke procese u procese koje definišu mnogi. Rezultat nije samo solidarnije, već društvo koje stvara novi, umetnički, izraz.

 

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Earlier
SIPRU_BLog
Tokom novogodišnjih praznika nastojimo da obradujemo i iznenadimo drage ljude birajući specijalne poklone za njih. Na listama za kupovinu nalaze [...]
čet, dec 30, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Poslednjih godina termini dreg i dreg kraljica polako postaju deo mainstream kulture. Tome je u velikoj meri doprineo najpoznatiji američki [...]
sri, dec 29, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Sa tektonskim promenama u svetu rada, kao posledicama digitalne i zelene transformacije, pažnja je usmerena ili na načine kako se [...]
uto, dec 28, 2021
Source: Inkluzija blog
Milena Pančić - Beogradski Ignite
Transkript govora Milene Pančić na 44. Beogradskom Ignite-u „UKLJUČI SE online 9” (9. novembar 2021. godine) Ćao, ja sam Milena Pančić. [...]
pon, dec 27, 2021
Source: Inkluzija blog
SIPRU_BLog
Svet u kojem živimo menja se sigurno brže nego ikada u istoriji. Veliki tehnološki napredak i digitalna revolucija (koja se [...]
pon, dec 27, 2021
Source: Inkluzija blog

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]