Tim za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Republike Srbije, u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, pripremio je Analizu pravnog okvira i aktuelnog statusa i prakse pedagoških asistenata. Inicijativa je pokrenuta kako bi se ojačala sistemska podrška socijalnom uključivanju kroz izgradnju obrazovnih potencijala i poboljšanje okvira delovanja pedagoških asistenata.
Cilj analize je da ispita odnos između svakodnevne prakse pedagoških asistenata i njihove uloge i delovanja propisane zakonom. Analiza dobijenih podataka pomoći će u definisanju preporuka za dopunu i usklađivanje pravne regulative, unapređenje sistema podrške za učenike i unapređenje statusa i položaja pedagoških asistenata.
Analiza sadrži podatke o profilu, kompetencijama i radnom statusu angažovanih pedagoških asistenata, analizu pravnog okvira, prakse i delokruga njihovog rada, projekciju potreba za pedagoškim asistentima, kao i preporuke za unapređivanje položaja i delovanja pedagoških asistenata.
OVDE preuzmite Analizu pravnog okvira i aktuelnog statusa i prakse pedagoških asistenata.
Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja pedagoški asistenti su uvedeni u sistem obrazovanja sa ciljem da: pruže pomoć i dodatnu podršku deci i učenicima u skladu sa njihovim potrebama i pomognu nastavnicima, vaspitačima i stručnim saradnicima da unaprede svoj rad sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška. U svom radu pedagoški asistenti sarađuju sa roditeljima, odnosno starateljima, a zajedno sa direktorom sarađuju i sa nadležnim ustanovama, organizacijama, udruženjima i jedinicom lokalne samouprave.
Uloga pedagoškog asistenta se, od perioda nekadašnjih romskih do današnjih pedagoških asistenata, značajno razvijala kroz obuke i kroz praktičan svakodnevni rad sa decom u ustanovama i u skladu sa potrebama i promenljivom situacijom na terenu. Paralelno sa evolucijom statusa pedagoških asistenata povećavao se spisak njihovih zaduženja, ali i efekti njihovog rada. Podaci dobijeni tokom konsultativnih sastanaka i analizom rezultata sprovedenih istraživanja pokazuju da su pedagoški asistenti danas značajan vid podrške deci, učenicima, njihovim porodicama, vaspitačima, nastavnicima i ustanovama u celini. Ustanove koje danas imaju pedagoškog asistenta ovu sistemsku meru visoko vrednuju.
Sva dosadašnja istraživanja pokazuju da bi inkluzivno obrazovanje dece romske nacionalnosti teško bilo moguće bez podrške (romskih) pedagoških asistenata i da oni predstavljaju jedan od centralnih stubova socijalne inkluzije romske nacionalne zajednice u Srbiji. Takođe, doprinos koji su pedagoški asistenti, tokom više od decenije delovanja, ostvarili u pravcu povećanja dostupnosti obrazovanja, sprečavanja napuštanja obrazovnog sistema, podsticanja jednakog kvaliteta obrazovanja za svu decu, poboljšanja školskog uspeha i postignuća dece, kao i ukazivanja na štetnost diskriminacije i segregacije, potvrđuje da su pedagoški asistenti danas važan resurs praktičnih znanja, iskustava i veština.
Pedagoški asistenti imaju veliku ulogu u podizanju inkluzivne kulture i prakse unutar ustanova, dostupnosti i povećanju kvaliteta obrazovanja i obrazovnih ishoda, podsticanju socijalne kohezije unutar ustanove i na nivou lokalne zajednice, razvoju demokratskih vrednosti unutar i van ustanove (kao što su prihvatanje i razumevanje različitosti, tolerancije i nenasilja). Pedagoški asistenti su podrška i detetu, ali i ustanovi – oni pomažu senzibilizaciji kolektiva za potrebe dece iz osetljivih društvenih grupa.
Jedan od najznačajnijih doprinosa rada pedagoških asistenata je taj što su pokazali da inkluzivno obrazovanje nije namenjeno samo „inkluzivnoj deci“ (pri čemu se misli na decu smetnjama u razvoju i decu iz socijalno ugroženih grupa), već svoj deci – time se, naspram društva isključenosti, kontinuirano promovišu inkluzivno društvo, tj. društvo jednakih šansi za svu decu.
Napiši komentar