U petak, 30. maja 2014. godine, u organizaciji Nacionalnog prosvetnog saveta i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a uz stručnu i finansijsku podršku Britanskog saveta (British Council) i Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, u Palati Srbija održan je okrugli sto na temu unapređivanja uloge informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju.
Osnovni cilj okruglog stola bio je definisanje i razumevanje zajedničkih prioriteta u implementaciji Smernica za unapređivanje uloge informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju, koje je 2013. godine pripremio i usvojio Nacionalni prosvetni savet Republike Srbije. U radu okruglog stola su uzeli učešće predstavnici resornih ministarstava, privrede, Unije srednjoškolaca Srbije, kao i drugih relevantnih institucija u oblasti obrazovanja i e-upravljanja.
Desanka Radunović, predsednica Nacionalnog prosvetnog saveta, Srđan Verbić, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Tatjana Matić, državni sekretar Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija su pozdravili prisutne i otvorili okrugli sto.
U prvom delu okruglog stola, Desanka Radunović je predstavila “Smernice za unapređivanje uloge informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju“, naglašavajući značaj koji nove tehnologije imaju u efektivnom upravljanju sistemom obrazovanja, kao i u organizaciji i izvođenju nastave i učenja.
Zoran Jovanović, direktor Akademske mreže Republike Srbije (AMRES), je predstavio AMRES, trenutnu tehnološku infrastrukturu u Republici Srbiji, naredne korake u uvođenju e-obrazovanja i servisa za informacioni sistem osnovnog i srednjeg obrazovanja, kao i ulogu AMRES-a u ovom procesu.
Dejvid Hasel (David Hassell), međunarodni savetnik u razvoju obrazovanja uz pomoć informaciono-komunikacionih tehnologija, koji je u radu okruglog stola učestvovao kao gost Britanskog saveta, je predstavio iskustva drugih zemalja i neke od modela koji su se pokazali uspešnim u procesu implementacije IKT-a u obrazovanju.
Drugi deo okruglog stola bio je posvećen diskusiji o edukativnim i tehnološkim aspektima primene informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju, kao i obrazovnim politikama i koordinaciji kao sistemskim preduslovima za primenu IKT u obrazovanju. Diskusiju je vodio Nebojša Vasiljević, pomoćnik ministra u Ministarstvu trgovine turizma i telekomunikacija. Učesnici u diskusiji su istakli značaj i aktuelnost ove teme i izneli sledeće preporuke:
- Osnovati savetodavno telo koji će se sastojati od stručnjaka iz oblasti obrazovanja i IT sektora i koje će imati za cilj praćenje, analiziranje primene i predlaganje mera za unapređivanje uloge IKT u obrazovanju.
- Razviti i usvojiti akcioni plan za implementaciju „Smernica za unapređivanje uloge informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju“.
- Identifikovati organizaciju koja će obezbediti profesionalnu podršku u održavanju IKT opreme i administriranju infrastrukture informaciono-komunikacionih sistema na nivou sveukupnog sistema obrazovanja u Srbiji.
- Obezbediti finansiranje izgradnje internet mreže škola.
- Uspostaviti Jedinstveni informacioni sistem u prosveti (JISP) i definisati održiv sistem obezbeđivanja svih potrebnih podataka za sve nivoe obrazovanja na osnovu kojih će se moći pratiti kvalitet obrazovanja.
- Raditi na jačanju kapaciteta obrazovnih ustanova i pojedinaca u oblasti IKT-a, sa ciljem korišćenja različitih evropskih i međunarodnih izvora finansiranja koji su namenjeni unapređivanju uloge IKT-a u obrazovanju.
- Podizanje svesti o potencijalnim dobrobitima uvođenja IKT u obrazovanje kako za učenike, nastavnike i direktore, tako i za kvalitet nastave i obrazovni sistem u celini.
- Uraditi nacionalne standarde ovladanosti IKT kompetencijama po uzoru na standarde relevantnih međunarodnih organizacija.
- Dopuniti standarde kompetencija nastavnika i standarde kompetencija direktora indikatorima koji mere ostvarenost IKT kompetencija.
- Uključiti kurseve iz oblasti IKT-a u programe inicijalnog obrazovanja nastavnika. Pored toga, uključiti ovu oblast kao obaveznu u programe profesionalnog usavršavanja nastavnika.
- Kvote na državnim fakultetima definisati spram potreba tržišta rada.
- Uključiti digitalnu pismenost u ciljeve obrazovanja i vaspitanja i obrazovne ishode i standarde obrazovnih postignuća.
- Postoje primeri dobre prakse nastavnika u oblasti primene informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju, potrebno je omogućiti njihovu razmenu i promociju kroz različite kanale komunikacije.
- Promovisati hibridni model organizacije nastave.
Na kraju diskusije, učesnici okruglog stola su se saglasili da je prvi korak u uvođenju IKT-a u obrazovanje stvaranje sistemskih preduslova, odnosno osnivanje interdisciplinarnog saveta i usvajanje akcionog plana, i izrazili spremnost da zajedničkim snagama doprinesu što bržoj primeni preporuka iz „Smernica za unapređivanje uloge informaciono-komunikacionih tehnologija u obrazovanju“.
Izvor: www.nps.gov.rs
Napiši komentar