Vlada republike SrbijeVlada Republike Srbije

Jezici

Okrugli sto „Interkulturalno obrazovanje i razvijanje školskog etosa koji podržava uvažavanje različitosti”

Objavljeno 14.06.2019.

Na 67. Kongresu psihologa Srbije, održanom od 22. do 25. maja 2019. godine, organizovan je Okrugli sto „Interkulturalno obrazovanje i razvijanje školskog etosa koji podržava uvažavanje različitosti” koji je okupio eminentne stručnjake/inje iz oblasti interkulturalnog obrazovanja.

Cilj ovog okruglog stola bio je da kroz diskusiju sa psiholozima i psihološkinjama praktičarima/kama razmotri doprinos interkulturalnog obrazovanja stvaranju školskog ambijenta koji podržava učenje, uključenost i potpuni razvoj učenika i učenica iz različitih kulturnih i etničkih grupa, s posebnim osvrtom na učenike/ce migrante/kinje.

Interkulturalno obrazovanje je obrazovanje koje uvažava i podržava različitost u svim oblastima ljudskog života. Putem interkulturalnog obrazovanja podstiče se razvoj interkulturalne osetljivosti i sticanje kompetencija neophodnih za uspešnu interkulturalnu komunikaciju i dijalog.

Pored nastojanja da decu i mlade osposobi za produktivan život u savremenom multikulturalnom društvu, interkulturalno obrazovanje nastoji i da obezbedi jednake obrazovne šanse i podrži školska postignuća svih učenika i učenica. Time ovaj vid obrazovanja vodi obrazovnoj i društvenoj inkluziji umesto isključenosti i segregaciji, i doprinosi kvalitetnom obrazovanju za sve učenike/ce. Drugim rečima, značajna odlika interkulturalnog obrazovanja je da se ono zalaže za ljudska prava, ravnopravnost, jednake mogućnosti, društvenu pravdu i inkluziju, a suprotstavlja se nepravdi, netoleranciji, govoru mržnje, predrasudama i diskriminaciji.

Putem interkulturalnog obrazovanja podstiče se i razvija zajedništvo, uvažavanje, tolerancija i solidarnost između učenika/ca, pripadnika/ca većinske i manjinske zajednice. Kroz učenje o drugima i drugačijim jačaju se pozitivni odnosi i prevladavaju prepreke u interakciji, a ostvaruje se i pravo svakog učenika/ce na različitost i nediskriminaciju. I u školama koje se obično smatraju kulturno „homogenim“ je važno da deca i mladi uče kako da smanje prostor za netrpeljivost, formiranje stereotipa i predrasuda, kako da stvaraju klimu uzajamnog poverenja i kako da kroz dijalog razrešavaju nesporazume i sukobe. Ukoliko se kroz interkulturalno obrazovanje kod dece i mladih ne podstiče sticanje interkulturalne osetljivosti ona su pod rizikom da u svom razvoju ostanu na nekom od etnocetričkih stadijuma, koje odlikuje izbegavanje kulturnih razlika, ili odbrambeni stav prema njima, stereotipno i omalovažavajuće viđenje pripadnika/ca drugih kultura, a u nekim slučajevima nasilničko ponašanje i diskriminacija pripadnika/ca drugih kulturnih grupa.

Uvažavanje različitosti je od posebnog značaja u školi i razredu jer deca i mladi neće biti u stanju da se angažuju u procesu saznavanja i učenja ukoliko njihove bazične socijalne potrebe, kao što su potreba za sigurnošću, uvažavanjem i pripadanjem, prethodno nisu zadovoljene.

Na okruglom stolu su govorili: Dragana Đurić (Nacionalna asocijacija roditelja i nastavnika Srbije), Jovan Komlenac (Gimnazija „Sava Šumanović”, Šid), Mirjana Beara (Studijski program za psihologiju Departmana za filozofske nauke Državnog univerziteta u Novom Pazaru), Slavica Kijevčanin (Pestaloci dečija fondacija), Tijana Jokić (Centar za obrazovne politike, Beograd), Jelena Vranješević (Filozofski fakultet, Beograd).

Izvor: www.obrazovanje.org

Komentari

 
0

 Podeli

Napiši komentar

Unesite komentar


Ime


e-mail


website


Povezane vesti

Bilten o socijalnom uključivanju

Arhiv biltena o socijalnom uključivanju

Aktuelnosti > <

Kalkulator socijalnih davanja

Blog > <

Aktuelni dokumenti > <

Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji
Decembar, 2021 arrow right pdf [3 MB]
SILC u Republici Srbiji: Metodološki okvir i analiza izabranih pokazatelja siromaštva i nejednakosti
Decembar, 2021 arrow right pdf [2 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj osoba koje žive sa HIV
Decembar, 2021 arrow right pdf [305 KB]
E2E: Utvrđivanje institucionalnog okvira za uspostavljanje Nacionalne standardne klasifikacije zanimanja u Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [709 KB]
Analiza održivih modela za obezbeđivanje pristupa čistoj pijaćoj vodi, kanalizaciji i električnoj energiji stanovnicima podstandardnih romskih naselja u Republici Srbiji
Decembar, 2021 arrow right pdf [4 MB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj nacionalnih manjina
Decembar, 2021 arrow right pdf [174 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj migranata i tražilaca azila
Decembar, 2021 arrow right pdf [219 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj dece
Decembar, 2021 arrow right pdf [439 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj mladih
Decembar, 2021 arrow right pdf [456 KB]
Položaj osetljivih grupa u procesu pristupanja Republike Srbije Evropskoj uniji – položaj starije populacije
Decembar, 2021 arrow right pdf [307 KB]