Koje su prednosti korišćenja interneta, koje opasnosti vrebaju i šta sve digitalna pismenost podrzumeva naučili su đaci prvaci beogradske Osnovne škole „Laza Kostić“ tokom radionice koju je 10. oktobra organizovao UNICEF. Škola je potom dobila brošure „Deca i internet- pametno od početka“ sa konkretnim savetima za decu, ali i za njihove roditelje, učitelje/ice i nastavnike/ice.
„Bezbedno i konstruktivno korišćenje digitalnih uređaja i interneta podrazumeva da i deca i odrasli budu adekvatno digitalno pismeni – da znaju kako da pretražuju na internetu i kritički procenjuju informacije, da imaju adekvatne veštine za komunikaciju putem digitalnih oruđa, kreiranje digitalnih sadržaja, bezbedno ponašanje i rešavanje problema u digitalnom okruženju“, rekla je Tanja Ranković iz UNICEF-a, ističući da je „pravo na sticanje veština digitalne pismenosti jedno od osnovnih prava dece u digitalnom dobu“.
„Moramo posebno da istaknemo odgovornost odraslih – roditelja, vaspitača, učitelja, nastavnika, donosioca odluka, koji imaju ulogu da obezbede zaštitu i podršku deci za nesmetanim korišćenjem prava u digitalnom svetu. Digitalna pismenost predstavlja jednu od osam ključnih kompetencija u obaveznom obrazovanju,“ poručila je Ranković.
UNICEF je, uz podršku kompanije Telenor i u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Užičkim centrom za prava deteta, pokrenuo projekat „Bezbedan internet za celu porodicu’’ sa ciljem smanjenja izloženosti najmlađe dece onlajn rizicima.
„Budući da smo telekomunikaciona kompanija, naš zadatak je da deci pomognemo da shvate da digitalni svet pruža neograničene mogućnosti za učenje, napredovanje i zabavu, ali i da sa sobom donosi izvesne opasnosti. Jedini način za postizanje ovog cilja nije izolacija već edukacija, i to ne samo dece već i roditelja, staratelja i nastavnika. Zadatak nas, odraslih je da kreiramo bezbedno digitalno okruženje za najmlađe,“ rekla je Milica Begenišić, menadžerka održivog razvoja kompanije Telenor.
U okviru projekta je nastao i vodič za nastavnike/ice i vaspitače/ice koji će koristiti u edukaciji i vaspitanju dece o digitalnoj bezbednosti.
Primena vodiča se pilotira od oktobra 2018. do aprila 2019. godine u pet škola sa decom prvog razreda i pet predškolskih ustanova u Kragujevcu, Nišu, Novom Sadu, Užicu i Novom Beogradu.
„Za decu prvog i drugog razreda u našoj školi organizovano je osam interaktivnih radionica o bezbednom korišćenju interneta, dok su za njihove roditelje organizovane četiri radionice. Ono što je najzanimljivije je što će četvrta i poslednja biti zajednička na kojoj će i deca i roditelji koristeći digitalnu tehnologiju u praksi doći do rešenja kako na najbolji i najbezbedniji način biti deo digitalnog sveta“, rekla je Dragana Đokić, učiteljica i vođa projekta u Osnovnoj školi „Laza Kostić“.
Izvor: www.unicef.org
Napiši komentar