Skup posvećen razmeni dobre prakse u oblasti razvoja elektronske uprave na lokalnom nivou – “E-uprava u službi građana i privrede”, održan je od 10. do 12. oktobra 2012. godine na Srebrnom jezeru. Na skupu je učestvovalo 23 predstavnika lokalnih samouprava iz: Rume, Kruševca, Aranđelovca, Vranja, Kovačice, Zrenjanina, Loznice, grada Niša i gradske opštine Medijana.
Pored predstavnika lokalnih samouprava i organizatora, na skupu su učestvovali predstavnici Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija – Uprave za Digitalnu agendu, Ministarstva pravde i državne uprave, Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva pri Kabinetu potpredsednice Vlade za evropske integracije i Stalne konferencije gradova i opština.
Početkom septembra 2012. upućen je javni poziv predstavnicima lokalnih samouprava da, preko priloženog formulara, kandiduju razvijene servise e-uprave kao primere dobre prakse, koji bi bili predstavljeni na skupu. Pozivu se odazvalo preko 20 lokalnih samouprava. Nakon toga, komisija sačinjena od predstavnika Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija, Tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva, Stalne konferencije gradova i opština, Nacionalnog demokratskog instituta i Centra za liberalno-demokratske studije, izabrala je 10 opština i njihovih servisa e-uprave kao primere dobre prakse koji će biti prezentovani na skupu. Ostalim lokalnim samoupravama koje su se odazvale pozivu, upućen je poziv za učešće u razmeni dobre prakse.
Skup je koncipiran kao trodnevna interaktivna radionica. Na početku prvog dana predstavnik Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija predstavio je osnovne elemente važećeg zakonskog okvira za e-upravu u Srbiji. Prvi dan završen je predstavljanjem primera dobre prakse u razvoju e-uprave u opštinama Aranđelovac i Kovačica.
Veći deo drugog dana protekao je u prezentacijama dobre prakse opština Vranje, Loznica, Kruševac, Ruma, grada Niša i gradske opštine Medijana.
Svaka od prezentacija, u trajanju od 15 minuta, bila je praćena blokom od 15 minuta posvećenog diskusiji o prezentovanim projektima i izazovima koji su pratili njihovu realizaciju. Radi lakšeg fokusiranja na teme, prethodno je pripremljeno uputstvo za izradu prezentacija lokalnih samouprava.
Drugi deo drugog dana bio je posvećen prezentaciji platforme za kolaborativno mapiranje komunalnih problema u opštinama Ćićevac i Ražanj, kao i detaljnoj prezentaciji mogućnosti Portala eUprava (www.eUprava.gov.rs), koju su održali predstavnici Uprave za Digitalnu agendu.
Na kraju drugog dana, predstavnik Ministarstva pravde i državne uprave održao je prezentaciju o dosadašnjim i planiranim aktivnostima ove institucije na polju e-uprave, nekon čega je usledio zajednički osvrt na skup i otvorena pitanja.
Poslednjeg dana, obavljeno je mapiranje potreba za podrškom opštinama u uvođenju servisa e-uprave. Na osnovu dobijenih rezultata, Nacionalni demokratski institut sprovešće tokom narednih godinu dana veći broj ciljanih treninga za opštine, kako bi se podigli kapaciteti lokalnih samouprava za uvođenje inovativnih servisa e-uprave.
Na samom kraju, učesnici su dali svoju ocenu skupa, a predstavnicima opština koje su izlagale primere dobre prakse uručene su pohvalnice.
Tokom skupa prezentovani su odlični primeri dobre prakse u uvođenju servisa e-uprave na lokalnom nivou, koje u značajnoj meri olakšavaju svakodnevni život građana i privrede, kao na primer:
- elektronska pisarnica (sistem za upravljanje dokumentima);
- objedinjeni kontakt centar za informisanje i prijavu komunalnih problema (sistem 48 sati);
- virtuelni matičar;
- elektronski uvid u birački spisak;
- geografski informacioni sistem (prostorni planovi, mapa lokacija za investitore);
- registar planiranih i izgrađenih objekata;
- katalog svih administrativnih procedura i formulara;
- provera stanja poreskog duga (lokalna poreska administracija);
- elektronske javne rasprave;
- elektronski registar donetih propisa i odluka organa lokalne samouprave;
- portal za javne nabavke (svi oglasi, konkursna dokumentacija, pitanja ponuđača na jednom mestu);
- direktan kontakt sa svim zvaničnicima opštinske uprave.
Pojedine lokalne samouprave učinile su i dodatni napor uvodeći:
- svakodnevnu komunikaciju sa građanima na društvenim mrežama (Facebook, Twitter itd);
- mobilne aplikacije za prijavu komunalnih problema i komunikaciju sa opštinskom upravom;
- rešenja za e-upravu koja se baziraju na upotrebi slobodnog softvera;
- horizontalno povezane usluge uz razmenu podataka između institucija, čime se građani lišavaju potrebe da od šaltera do šaltera raznose mnogobrojne izvode i potvrde;
- sisteme za razmenu razvojnih projekata sa drugim lokalnim samoupravama;
- sisteme za centralno planiranje budžeta lokalnih samouprava i drugih lokalnih korisnika javnih sredstava (komunalna preduzeća, škole, domovi zdravlja, biblioteke itd);
- sisteme za uvid u stanje duga građana i firmi prema javnim preduzećima sa mogućnošću objedinjene naplate;
- besplatan bežični internet na javnim mestima.
Kao prostor za poboljšanja istaknuto je:
- prilagođavanje veb-sajtova i servisa e-uprave osobama sa invaliditetom;
- prevođenje sadržaja na jezike nacionalnih manjina;
- veće korišćenje portala eUprava.gov.rs za pružanje usluga e-uprave.
Među glavnim preporukama centralnom nivou, izdvajaju se:
- dalje unapređenje zakonskog okvira za e-upravu, a naročito što skorije donošenje novog Zakona o opštem upravnom postupku, Zakona o arhivskoj građi i arhivskoj službi i Zakona o informacionoj bezbednosti
- uvođenje principa univerzalnog pristupa javnim registrima i evidencijama koje vode državni organi;
- standardizovanje komunikacije i razmene podataka između institucija;
- racionalizacija hardversko-softverske infrastrukture i snižavanje troškova održavanja kroz razvoj državne cloud computing platforme, koja bi bila dostupna i lokalnim samoupravama;
- stimulisanje razvoja horizontalno povezanih usluga;
- podsticanje daljeg razvoja širokopojasne infrastrukture;
- razvoj servisa za elektronsku naplatu administrativnih taksi;
- intenzivnije promovisanje upotrebe servisa e-uprave i razmene dobrih praksi.
Svi učesnici su skup ocenili visokim ocenama (prosek 4.94), a posebno su bili zadovoljni interaktivnim načinom rada. Učesnici su istakli da će stečeno znanje dosta koristiti u daljem radu, jer je “ukazano u kojem smeru je moguće poboljšati postojeće usluge, kao i koje usluge je moguće uvesti”, “pomoglo da se uporede sa drugima koji su u tom delu već napredovali”, “ s obzirom na to da su kolege ukazale na sopstvene greške, ukoliko su ih imali i način koji je najbolji za primenu”.
Prezentacije sa skupa možete preuzeti na sledećim linkovima:
- Metodologija rada – Razmena primera dobre prakse na lokalnom nivou
- Slobodan Marković: Zakonodavstvo u oblasti e-uprave
- Uglješa Mrdić: Razvoj e-Uprave u Srbiji, Ministarstvo pravde i državne uprave
- Portal e-Uprava, Ministarstvo unutrašnje i spoljašnje trgovine i telekomunikacija
- Prezentacija Opštine Loznica
- Prezentacija Opštine Kruševac
- Prezentacija Gradske opštine Medijana
- Prezentacija Opštine Vranje
- Prezentacija Opštine Ruma
- Prezentacija Opštine Kovačica
- Prezentacija Opštine Aranđelovac
- Prezentacija Grada Niša
- Prezentacija projekta Tužibaba
Napiši komentar